ميزگرد چالش هاي خبرنگاري آنلاين و مکتوب و موانع گردش آزاد اطلاعات

کد خبر: 42326 تاریخ انتشار: 1398/05/15
نمایش: 3206
اخبار
مديرکل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري چهارمحال و بختياري در ميزگرد تخصصي چالش‌هاي خبرنگاري آنلاين و مکتوب و موانع گردش آزاد اطلاعات  گفت: خبرنگاران در بحث اطلاع رساني و گردش آزاد اطلاعات از هيچ تلاشي فرو گذار نيستند.
احسان فروزنده شهرکي افزود: قانون دسترسي به اطلاعات آزاد تصويب شد تا مردم بيشتر از پيش بتوانند مستقيم از عملکرد نهادها و مسولان مطلع شوند و در اين راستا سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات در دولت تدبير و اميد در راستاي شفافيت و گردش آزاد اطلاعات راه اندازي شد .

وي گفت: درخواست‌کنندگان و شهروندان مي‌توانند اطلاعات مورد نيازشان را از ۱۶ دستگاه متصل به سامانه درخواست و طبق قانون، پاسخ را تا حداکثر ۱۰ روز از نهاد مربوط دريافت کنند.

فروزنده افزود: هم اکنون تمام استانداري‌ها به سامانه دسترسي آزاد اطلاعات متصل هستند و چهارمحال و بختياري نيز در نموادر درصد پاسخگويي وزارت کشور نمره قابل قبولي را دارد.

وي درصد زمان پاسخگويي استانداري چهارمحال وبختياري در اين سامانه را ۸۸ درصد عنوان کرد و گفت: شهرداري شهرکرد به عنوان شهرداري مرکز استان تاکنون به اين سامانه متصل نشده است و بزودي اين مهم محقق مي گردد.

مديرکل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري چهارمحال و بختياري به لايحه شفافيت که دولت به تازگي تقديم مجلس کرده است ، اشاره کرد و افزود: اين لايحه در ۲ تکاليف عام و خاص است که اطلاعات، صلاحيت‌ها، رفتار و عملکرد مسولان را به معرض نمايش مي گذارد و  اين لايحه از بروز و شيوع فساد جلوگيري مي کند .

به گفته وي، در اين لايحه مانند اين است که دولت داخل يک ساختمان شيشه اي قرار مي‌گيرد و همه مردم مي توانند اتفاقات وعملکرد دولت را رصد  کنند.

وي گفت: با توجه به شرايط روز جامعه که فعاليت مردم مشارکت جويانه است و نمي توان براي مردم يک خوراک خبري اقتاع کننده آماده کرد بلکه مردم دنبال شفافيت هستند.

فروزنده افزود: در بحث خبرنگاري و روزنامه نگاري، با توجه به شرايط کنوني روزنامه نگاري نوين فعال شده که با گذشته متفاوت است و در گذشته به دليل محدود بودن منابع خبري،خبرنگاران ميداني به تهيه خبر مي پرداختند، اما در عصر جديد با ظهور فناوري هاي ارتباطي، رويکرد خبررساني برمبناي شبکه اجتماعي مطرح شده است.

وي با تاکيد بر اينکه شبکه اجتماعي و فضاي مجازي يک ضرورت اجتناب ناپذير است ، افزود: بايد به فضاي مجازي به عنوان يک فرصت نگاه کرد و از اين فرصت براي تبيين دستاوردهاي دولت و نظام استفاده کرد و اگر از اين فرصت استفاده بهينه نشود به عنوان يک تهديد تبديل مي شود.

 فروزنده به اخلاق مداري به عنوان يکي از اصول خبرنگاري اشاره کرد و گفت: اگر اين اصل رعايت نشود به سمت و سوي نشريات زرد خواهيم رفت .

مديرکل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري چهارمحال وبختياري گفت: کساني که در حوزه رسانه و مطبوعات فعاليت مي کنند، نخبگان جامعه تلقي مي شوند و بايد در راستاي تکريم حقوق شهروندي،  حول محور اخلاق مداري فعاليت کنند.

به گفته وي، بحث خبرنگاري ، بحث حرفه اي است و اهداف سياسي و جناحي نبايد وارد اين عرصه شود بلکه در همه حوزه‌هاي تخصصي به خوبي ورود پيدا کنند.


فروزنده با تاکيد بر اينکه خبرنگاران بايد در کنار تهيه خبر به تحليل خبر و مشکلات بپردازند افزود:گاهي ديده مي شود در نشريات مکتوب جاي تحليل کمرنگ است.

به گفته وي، به روز رساني سطح سواد رسانه اي فعالان حوزه اطلاع رساني از مهمترين برنامه ها و نيازهاي جامعه خبري است.

مديرکل روابط عمومي استانداري چهارمحال وبختياري گفت: در عصر حاضر ، مردم به دنبال دسترسي به اطلاعات ترتيبي نيستند، بلکه دنبال دسترسي به اطلاعات تصادفي هستند.

فروزنده اذعان داشت : مردم مي خواهند در کوتاه‌ترين زمان اطلاعات و اخبار مفيد را به دست آورند و اين امر از سوي خبرگزاري ها و رسانه هاي آنلاين و فضاي مجازي امکان پذير است.

 وي به رعايت بحث اخلاق در فضاي مجازي تاکيد کرد و گفت: گاهي برخي بداخلاقي ها در رسانه هاي آنلاين و مجازي انجام مي شود که حواشي را گسترش مي دهد و اين امر به ضرر استان است.

فروزنده افزود: در استان چهارمحال وبختياري به دليل ضعيف بودن سواد رسانه‌اي برخي مديران، حواشي از متن بيشتر است که ارتقاء سواد رسانه اي مديران يکي از از برنامه هاي در دست اجراي در استان است.

وي با اشاره به اهميت اطلاع رساني سريع و صحيح از سوي مديران افزود: بنا بر دستور استاندار چهارمحال و بختياري چنانچه مديري پاسخگوي مردم و به خصوص خبرنگاران نبود اين امر به استانداري اطلاع داده شود تا به مدير مربوطه تذکر داده شود.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1397/03/28